Hvad er en hælspore?

Der har igennem tiden været mange ”myter” og forklaringer på Hvad er en hælspore og hvad det ikke er. Men jeg vil her forsøge at komme med den mest up to date forklaring om hvad præcis en hælspore er og hvordan du nemmest og hurtigst kan komme af med den hvis du har fået en.

En hælspore kommer oftest af en overbelastning, det kan være en overbelastning af fodballen eller af din svang. Er du platfodet vil du ofte opleve smerter der kan minde om hælspore men ikke nødvendigvis er det.

hvordan ved du, du har en hælspore og hvad er det præcist?

Oplever du ofte ”jagende smerter” eller konstant ømhed i hælen er det ofte tegn på en hælspore, hvis det er rigtig slemt vil du opleve når du står ud af sengen om morgenen at din hæl er øm og gør ondt ved de første skridt du tager.

 

Lad mig lige komme tilbage til det jeg nævnte tidligere omkring platfod, for hvis du er platfodet mangler du buen i din svang. Svangen absorbere stød og når den ikke er korrekt buet vil disse stød ramme et meget specifikt sted mellem din svang og hæl, hvilket kan udløse betændelse, som i sidste ende vil føles ligesom en hælspore. Det vil dog i sjældne tilfælde hjælpe at helbrede hælsporen, da problemet vil bestå, du skal i stedet overveje fx en sål mod nedfalden svangbue til at aflaste foden og se om dette ikke løser problemet i stedet.

Men nok om det, tilbage til hvad er en hælspore.

Hvis du forestiller dig din hælpude som små firkanter af fedt, lidt ligesom en bikube. Så sker der det, når du træder ned på det aflaster fedtet stødet fra jorden, men der sker nogle gange det at fedtet trykkes ud til siderne i stedet for. Det betyder at knoglen og muskulaturen i hælen får stødet i stedet, og det er det simpelthen ikke bygget til, derfor opstår hælsporen.

Hvordan kureres en hælspore?

Den bedste metode er ikke at gå på foden og lade den få ro, dette kan tage 3-6 måneder, og det er de færreste der har tid i hverdagen til ikke at gå på fødderne, det er faktisk umuligt for den almindelige dansker.

Det næst bedste er en blanding af aflastning af hælen og træningsøvelser som styrker musklerne i fødderne.

En god måde at aflaste din fod dagen igennem er med vores sål mod hælspore, gelén i hælen er udviklet så den efterligner de små celler lag der er i din hæl og derfor skaber den samme følelse som hvis du havde fedtet i hælen.

Dernæst skal du styrke din fod, da hælsporen er kommet grundet en overbelastning som har medført at der er kommet ekstra meget pres på din hæl, hvilket har resulteret i at fedtet blev skubbet væk.

Træningsøvelserne i fx træn din hælspore er opbygget for netop at styrke alle de muskler der har med foden at gøre, og ved at udfører øvelserne bare 5 minutter om dagen får du styrket musklerne så hælsporen ikke kommer tilbage.

Så sålen aflaster din hæl og øvelserne sørger for hælsporen ikke kommer tilbage, så du igen kan gå på dine fødder uden smerter.

Har du spørgsmål til ovenstående?

Skriv en kommentar herunder og vi forsøger at besvarer dem hurtigst muligt

Du er også velkommen til at skrive direkte til os på email her